Bilişim-Teknolojileri
Bilişim Burada Öğrenilir :)

Tasarım İlkemiz

  1. AMAÇ

    Bu faaliyette verilecek bilgiler doğrultusunda, uygun ortam sağlandığında temel
    geometrik formlardan yeni formlar üreterek bu formları yüzey üzerine kompozisyon öğeleri
    ve ilkelerine uygun düzenleyebileceksiniz

    ARAŞTIRMA

    Çevrenizde gözlem yaparak form ya da biçimleri inceleyiniz. Köşeli ve yuvarlak
    hatlardan oluşmuş doğal ve yapay objelerden örnekler getiriniz ve bunları
    arkadaşlarınızla tartışınız.

    FORM ÇAĞRIŞIMLARI VE KOMPOZİSYON

    Tanımlar

    Kompozisyon Tanımı ve Önemi

    Parçaların amaca uygun olarak, çevresi ve kendi içinde uyumlu, dengeli, göze hoş
    gelecek, estetik bir şekilde planlanması ve uygulanmasıdır.

    Kompozisyon bütün plastik sanat dallarında en önemli öğelerden biridir. Göz ister
    resim, ister heykel, ister mimari yapı olsun bir sanat eserini algılarken anlamlı bir bütünü
    kavrar ki ancak o zaman biz o sanat eserinden haz alırız. Bütünü meydana getiren parçaların
    düzenlenmesinde uyum ve denge yoksa, o bütünü kavramada zorluk çekeriz. Söz gelişi
    resimde, açık koyu değerlerin çizgiler ile yüzeylerin dengeli ve uyumlu olarak bir araya
    getirilmesiyle anlamlı bütüne ulaşılır.

    Kompozisyonu oluştururken, konuya uygun olarak malzemeyi de dikkate alarak bir
    düşünceyi, bir hareketi gerçekleştirmek için önce zihinde hazırlanması ve oluşturulması
    gerekir. Zihinde oluşturulan tasarım kâğıt üzerinde çeşitli eskiz çalışmaları ve araştırmalar
    ile kişisel yaratıcılık da ilave edilerek tasarıma dönüştürülür. Tasarım kavramının temeli
    yaratıcılıktır. Var olan kalıpların ve alışkanlıkların dışına çıkmak, bilinmeyenlere doğru adım
    atmak, empoze edilmiş düşünce çizgisini kırmak, yeni bir düşünce çizgisi ortaya koymak ve
    değişik çözüm önerileri getirmek yaratıcılığın temelidir.

    Form

    Dar anlamı ile form, bir yüzeyin sınırlanarak, ötekisinden ayrılmasıdır. Diğer bir
    tanımı ise bir bütünün karakteristik tüm özelliklerini taşıyan genel görünüş formdur. Doğada
    var olan her cismin ve varlığın geometrik bir formu vardır. Geometride, yüzeyler ve cisimler
    iki zıt uç arasında dizilmiştir. Bu iki zıt uç da; üçgen ve dairedir. Tüm şekiller bu iki zıt uçlar
    arasında uyumlu bir silsile takip eder.

    İki Boyut

    En ve boydan oluşmuş üçüncü boyutu olmayan elemanlara denir.

    Kompozisyon Öğeleri

    Kompozisyon birçok öğe ve ilkelerin bir arada kullanılması ile gerçekleşir. Kompozisyon
    öğeleri; çizgi, yön, biçim, ölçü, aralık, doku, renk, değer, hareket, ışık-gölgedir. Bu öğeler,
    kompozisyon ilkelerinden yararlanılarak bir düzenleme yapılırken dikkate alınması gereken
    yeni kavramlarla karşılaşılmıştır.

    Kompozisyonu düzenlemede önemli öğeler aşağıda verilmiştir;

    Yön

    Aralık

    Ölçü

    Hareket

    Hacim

    Biçim zemin ilişkisi

    Yön

    Çizgiler veya üç boyutlu cisimler konumları ile bir takım yönler gösterir. Yatay ve
    dikey yönler arasında birçok ara konumda yön vardır. Yönleri birbirini kesen ve dik
    durumda olan çizgi ve biçimler zıt ve aykırı sayılır. Birbirine yakın uygunluk ve paralelde
    olanlar ise uygun durumda kabul edilir. Kompozisyon hazırlarken yönleri değiştirmek farklı
    ve güzel görüntüler oluştururken aynı zamanda kompozisyona dinamizm ve hareket de
    kazandırır.

    [​IMG]

    Hareket

    Hareket genellikle yöne bağlı olarak oluşur. Kompozisyonu oluşturan öğeler karşıtlık
    düzeni içinde farklı hareket etkisi yaratabilir.

    [​IMG]

    Ölçü

    Ölçü ve oran, görsel sanatlarda çok kullanılan bir kavramdır. İnsan genel olarak her
    şeyi kendisine göre ölçülendirir. Kendi değerinin ve ölçü bilincinin dışına taşan oranlar,
    insanı rahatsız eder. Buna göre ölçü; iki büyüklük arasındaki birimsel ilişkidir diyebiliriz.
    Tasarımda önemli olan biçimlerin amaca uygun olarak uyumlu ve dengeli ve estetik düzeni
    ortaya koyabilmesidir. Küçük ölçüler, görsel algıda uzaklık etkisi yaratır. Büyük ölçüler ise
    yakınlığı ifade eder.

    [​IMG]

    Aralık

    Tasarımda birbirine yakın aralıklar uygun, birbirinden uzak olanlar ise birbirleri
    arasında kopukluğa neden olur ve birliktelik göstermez. Yan yana olan aralıklar tekrar
    edilirse monotonluğu getirebilir. Bu sebeple form ve mekânlar arasında farklı büyüklükte
    aralıklar kullanılması kompozisyona hareket ve dinamizm getirir.

    [​IMG]
    Hacim

    Biçimlerin ve mekânların anlatımının üçüncü boyut kazanmasıdır. Resimde açık- koyu
    değerlerle hacim etkisi kazandırılır.

    [​IMG]


    Zemin Biçim İlişkisi

    Kompozisyonda biçimlerin yerleştirilmesi için bir zemin (yüzey: Üzerinde iki boyutlu
    çalışmaya olanak veren her tür alandır.) gereklidir. Biçimlerin yüzey üzerine yakın aralıklı ve
    aralıksız olarak düzenlemelerinde göz, biçimleri gruplayarak algılar. Göz, eksik biçimleri
    tamamlama eğiliminde olduğundan biçimleri zemin üzerine yerleştirirken dikkat edilmelidir.
    Koyu etkili zeminlerde açık renkte kullanılan biçimler boyutları küçükte olsalar daha ön
    planda görünür.

    [​IMG]

    Tasarı İlkeleri

    Tekrar ilkesi

    Uygunluk

    Zıtlık

    Koram

    Egemenlik

    Denge

    Birlik

    Tekrar İlkesi

    Bir öğenin aynen ya da yakın değer olarak birden fazla kullanılması tekrarı meydana
    getirir.

    [​IMG]

    Tekrar ilkesi üç çeşittir.

    Tam tekrar

    Tekrar

    Aralıklı tekrar

    Tam tekrar

    Cisim ya da biçimlerin ölçü, biçim, renk, değer ve dokularının tam anlamı ile aynı
    olması ve bunların eşit aralıklarla aynı yönde kullanılmasıdır.

    [​IMG]

    Tekrar

    Cisim ya da biçimlerin ölçü, biçim, renk, değer ve dokularının tam anlamı ile aynı
    olması fakat aralık ya da yönlerinin farklı kullanılmasıdır.

    [​IMG]

    Aralıklı tekrar

    Birden fazla motif, biçim ya da cisim belirli aralıklarla birbiri ardınca kullanıldığında
    aralıklı tekrar oluşur.

    [​IMG]
     
  2. Yasemin Ertosun

    Yasemin ErtosunAltın Üye

    Uygunluk

    İki ya da üç boyutlu cisimler arasında ortak veya yaklaşık benzerliklerin bulunmasına
    uygunluk denir. Uygunluk biçim, ölçü, renk, değer, doku vb. yönlerden oluşur. Bunların biri
    ya da birkaçı bir arada olabilir.

    Uygunluk, cisimlerin fiziksel yapılarında olabileceği gibi onların karakterinde,
    esinlendikleri anlamda ve hizmet beraberliklerinde de olabilir.

    Uygunluk dört grupta toplanır.

    Fiziksel uygunluk

    Görünüşteki dış yapıdaki uygunluk: Tasarımı oluşturan öğelerin ölçü, biçim, değer,
    doku, yön ve aralıkları bakımından birbirlerine benzemesi fiziksel uygunluğu oluşturur.

    Hizmet uygunluğu

    Verdiği hizmete göre uygunluk: Tasarımda aynı amaç için kullanılan formlar kendi
    içlerinde bağlantılıdır. Biçim yönünden farklı olsalar da aynı hizmet için birleştiklerinden
    uygundur. Örneğin; sabunluk, diş fırçası kabı gibi.

    Biçim uygunluğu

    Sahip olduğu biçime göre uygunluk: Bazı formlar birbirleri ile ilgileri olmadıkları
    halde, biçim yönünden benzerlik gösterebilirler

    Üslup uygunluğu

    Sahip olduklara üsluplara göre uygunluk: Tasarımda öğeler arasındaki yakınlık ve
    birlik, parça bütün arasındaki uygunluk üslup uygunluğu ile sağlanır. Örneğin; tasarımda
    geometrik formların hakimiyeti sağlanmışsa bu forma uymayan formun kullanılması
    düzenlemeyi bozar.

    [​IMG]
    [​IMG]

    Zıtlık

    Cisimler arasındaki herhangi bir bakımdan ortak ya da yakın nitelikler olmadığı
    taktirde bunlar arsında ilgi kurmak güçleşir. Her biri diğerine yabancı ve ilgisiz kalır.
    Böylece cisimler arasında bir birlik kurulmayınca uyuşmazlık ve kargaşalık göze çarpar.

    Sanat açısından değerli görülen her yapıtta kuşkusuz çok iyi çözümlenmiş kontrast bir
    denge vardır. Bir şeyin değerlendirilmesinde karşıtlıklar daima ön plandadır. Zıtlıkta denge
    kurulması birçok şeyi çözümleyecektir. Zıtlık; biçim, renk, doku, değer, ölçü, yön, aralık vb.
    bakımlardan olabilir.

    [​IMG]

    Koram (Hiyerarşi)

    İki zıt ucu uygun kademelerde birbirine bağlayan köprüye koram denir. İki uç arasında
    bir düzen dâhilinde geçiş sağlayan bu düzenleme yardımıyla anlamlı ve güzel bir dizi ortaya
    çıkar. Eğer iki uç arasında ölçü farkı varsa, bir uçtan diğer uca doğru biçimler büyükten
    küçüğe doğru dizilmelidir.

    Koramda hiç değişmeyen koşullar

    İki uç arasındaki zıtlık
    Uçlar arasında düzenli bir kademelenme ( sıralanma)

    Tasarda iki çeşit koram vardır

    Eksensel koram
    Merkezsel koram

    Eksensel koram: Biçimlerin düz ya da eğri bir eksen üzerinde dizilmesi ile
    oluşur(cezvelerin büyükten küçüğe dizilmesi).

    [​IMG]

    Merkezsel koram: Birçok şekil koram oluşturacak biçimde birleştiklerinde,
    ortada bir merkez oluşuyorsa merkezsel koram olur.(Açılmış bir gül çiçeği)

    [​IMG]

    Egemenlik

    Bir kompozisyonda kullanılan öğelerden birinin ya da bir grubun diğer öğelere göre
    üstünlük sağlamasıdır. Egemenliğin en çok anlaşılan ve en çok kullanılan şekli ölçü
    egemenliğidir. Ayrıca değer, doku, renk vb. öğelerden de egemenlik sağlanabilir. İster ölçü,
    ister doku, isterse değer, ya da renk bakımından olsun, her türlü egemenlikte bir zıtlık
    bulunur. Böylece bir biçim ya da biçimler grubu diğerine hakim olabilir.

    [​IMG]
    [​IMG]
    [​IMG]


    Denge

    Denge; formda, renkte, harekette, açık-koyuda kendini gösterir.

    Bir düzenlemeye giren cisimlerin renkleri, değerleri, dokuları, yönleri, aralıkları ve
    ölçüleri birbirleri ile karşılaştırılınca, bu özellikler birbirleri ile tartılarak bir denge
    hissedilmek istenir ve aranır.

    Bir çalışma üzerinde dengesizlik hissediliyorsa, dengesizliği meydana getiren
    bölümler, renk, ölçü, değer, aralık, yön vb. bakımlardan incelenerek dengenin kurulması
    sağlanır. Eğer bir düzenlemede dengesizlik göze batmıyorsa denge sağlanmış demektir.
    Genellikle denge iki türlüdür: Simetrik denge, asimetrik denge.

    Simetrik denge: Düşey veya eğik bir eksen üzerinde öğelerin aynen tekrar
    etmesinden oluşur. Tasarımda fazla ilgi uyandırmaz.

    Asimetrik denge: Tasarımda farklı görsel ağırlıktaki öğelerin serbest tarzda
    yerleştirilmesiyle oluşturulur. Tasarımda ilgi çekiciliği, hareketliliği ve
    dinamizmi artırır.

    [​IMG]

    Birlik

    Çeşitli cisimlerin ya da biçimlerin bir araya gelerek dengeli bir bütün oluşmaları ile
    birlik doğar. Birbirine zıt olan parçalar ile birlik meydana getirirken bir uyuşma ve düzen
    içinde olmalıdır. Bir tasarımda kullanılan öğeler çok farklı olsa bile doku bakımından
    benzerlikleri var ise birlik sağlanmıştır. Birliğin oluşması için önce denge gereklidir. İnsan
    vücudu birlik için çok güzel bir örnektir. Özellikleri farklı birçok organ bir arada uyum
    içinde çalışarak insan vücudunu oluşturur

    Yeni Formlar Üretme

    Temel geometrik formlardan yola çıkarak farklı yöntemlerle var olandan farklı, kişiye
    ait yeni formlar oluşturmak, kişinin yaratıcılık yönünü geliştirmektedir. Bu çalışmalar daha
    sonra farklı tasarımlar oluştururken sizin için temel oluşturacaktır.

    İki Temel Formdan Yeni Formlar Üretme

    Aşağıdaki uygulama faaliyetinde temel geometrik formları kullanarak yeni formlar
    oluşturulmuştur. Yeni formlar oluştururken tek bir yöntem kullanmak yerine üç farklı
    yöntem kullanılmıştır.

    Eksilme: Temel geometrik formdan bir geometrik formun çıkarılmasıdır

    Eksiltme-artırma: Temel geometrik formdan bir geometrik formun çıkarılması,
    çıkarılan formun veya başka bir geometrik formun eklenmesidir.

    Çizgi ile bölme: Temel geometrik formu serbest elle veya cetvel yardımıyla
    oluşturmak istediğiniz formu çizmek diğer kısımları çıkarmaktır.
    Sponsorlu Bağlantılar
     
  3. Yasemin Ertosun

    Yasemin ErtosunAltın Üye

    UYGULAMA FAALİYETLERİ

    [​IMG]
    Yeni formlar üretme


    Aşağıdaki işlemleri tamamladığınızda temel formlardan yeni formlar oluşturmuş
    olacaksınız.

    Kullanılacak malzemeler

    Kurşun kalem

    Silgi

    Cetvel

    Pergel

    1- 25 x35 cm ölçüsündeki resim kâğıdınızı yatay tutarak kâğıdınızın ortasına 21cm
    x 12 cm ebatlarında bir dikdörtgen tablo çiziniz.

    2- Bu dikdörtgeni içine 3 cm’ lik karelere bölünüz. Yukarıdan aşağıya doğru birinci
    kareye daire, ikinci kareye kare, üçüncü kareye üçgen, dördüncü kareye
    dikdörtgen şeklinde olan geometrik biçimlerinizi yerleştiriniz.

    [​IMG]

    3- Yukarı daki gibi 1.ve 2. sütundaki geometrik formlardan sadece birer
    geometrik form çıkarınız.

    Formdan başka bir form çıkarırken çok kenardan veya ortadan çıkarmayınız.

    4- 3.ve 4. sütundaki geometrik formlara bir eksiltme ve bir artırma yöntemini
    uygulayarak yeni formlar oluşturunuz.

    Eksiltme ve artırma yaparken kullanacağınız formların da geometrik form
    olmasına dikkat ediniz.


    5- 5. ve 6. sütundaki geometrik formları çizgi ile bölme yöntemini kullanarak yeni
    formlar oluşturunuz.

    Formları çizgi ile bölerken serbest çizgilerde kullanabilirsiniz.

    Yeni formların boyutunun 2cm’den az 3cm’den fazla olmamasına dikkat ediniz.


    İki Boyutlu Formları Tasarı İlkeleri ve Zemin – Biçim İlişkisine
    Uygun Düzenleme


    Yukarıdaki uygulama faaliyetinde temel geometrik formlardan yola çıkarak eksiltme,
    eksiltme-artırma ve çizgi ile bölme yöntemlerini kullanarak yeni formlar oluşturduk.
    Aşağıdaki uygulama faaliyetinde, uygulama-1 kısmında oluşturduğumuz yeni formlar seçip
    tasarı ilkelerinden tam tekrar, egemenlik ve koram ilkeleriyle kompozisyonlar
    hazırlayacağız.

    Aşağıdaki uygulama faaliyetinin aşamaları işlem basamakları ile ayrıntılı olarak
    verilmiştir.

    Aşağıdaki işlemleri tamamladığınızda yeni formları kullanarak tasarı ilkelerine göre
    kompozisyonlar oluşturacaksınız;

    Kullanılacak malzemeler

    Resim kâğıdı( 35x50cm )
    Fon kâğıdı (siyah)
    Kurşun kalem
    Silgi
    Cetvel
    Pergel
    Durafix
    Makas
    Cetvel

    1- Kâğıdınızı aşağıdaki şekildeki gibi yatay tutup verilen ölçülere dikkat ederek
    15cm x15cm boyutlarında üç tane kare çiziniz.
    [​IMG]

    2- Uygulama -1’ de yapmış olduğunuz yeni formlardan üç düzenleme için
    kullanacağınız formları seçiniz.

    3- Siyah fon kartonundan üç tane 15cm x 15cm ölçülerinde kareler kesip resim
    kâğıdınızda çizdiğiniz kareler üzerine yapıştırınız.
    [​IMG]

    Yukarıdaki örnekte zemin renginde siyah formların renginde beyaz
    kullanılmıştır. İsteğe bağlı olarak zemin rengini beyaz formların rengini ise siyah
    kullanabilirsiniz


    4.Kompozisyon için seçtiğiniz formlarınızı beyaz fon kartonu üzerine kullanacağınız
    sayıda çizerek kesiniz.

    Ölçülü zemin üzerinde kaç tane form kullanacağına karar verip, formunuzun
    ölçüsünü belirleyiniz.(Formlarınızın ölçüsü 2cm’ den az 3cm’ den büyük olmamalıdır.)

    Formlarınızı çizerken çizim aletlerinizi kullanınız.

    İsteğe bağlı olarak fon kartonu yerine durafix de kullanabilirsiniz.

    5.Kesip hazırladığınız formlarınızı belirtilen tasar ilkelerine göre belirlenen yüzey
    üzerine yerleştirip yapıştırınız

    Kestiğiniz formları yapıştırmadan önce yüzey üzerinde yerleştirme denemsini
    yapınız. Düzgün olması için zemin üzerinde kurşun kalemle fazla bastırmadan
    formlarınızın yerini tespit ediniz.

    [​IMG]

    Kaynak: MEGEP
 
Bu web sitesi ücretsiz olarak Bedava-Sitem.com ile oluşturulmuştur. Siz de kendi web sitenizi kurmak ister misiniz?
Ücretsiz kaydol